Negen maanden
In een Koploperproject gaan bedrijven en organisaties samen aan de slag in groepen van 8 tot maximaal 15 deelnemers uit een bepaalde gemeente, regio of branche. Ze krijgen deskundige begeleiding en leren ook veel van elkaar.
Het project kent een systematische opbouw. Na de startbijeenkomst, waarin de deelnemers elkaar leren kennen, beginnen we met inzicht in de huidige situatie: wat gaat er al goed en wat kan er beter? De nulmeting. De deelnemers worden doorgelicht op duurzaamheid met de DuOn-Scan en de Milieubarometer. Nieuwe kansen en verbetermogelijkheden worden in kaart gebracht.
Waarom zou jij of jouw onderneming zich inzetten om duurzaam te ondernemen? Aan welke wet- en regelgeving moet de organisatie voldoen. Tijdens de eerste sessie zal ook de tool Milieubarometer worden uitgelegd en zal het huiswerk zijn deze in te vullen in de aankomende 6 maanden. We voeren een nulmeting uit en kijken doormiddel van een stakeholdersonderzoek welke SDG’s gekoppeld kunnen worden aan de acties die de organisatie gaat doorlopen.
Vervolgens kijken we vooruit (visie): waar willen we staan over enkele jaren en wat zijn onze ambities? Deze vertalen we vervolgens in een praktisch actieplan (de DuOn-agenda). Zo ontstaat een permanente verbetercyclus (plan-do-check-act) waarmee de deelnemers systematisch steeds verder verduurzamen: klimaatneutraal, circulair, inclusief en meer …
In de laatste stap besteden we aandacht aan een effectieve MVO-communicatie: wat is je verhaal naar je stakeholders toe? Daartoe krijgen de Koplopers een communicatieopdracht mee.
De deelnemers komen een paar keer per jaar bij elkaar, delen kennis en ervaringen en leren zo veel van elkaar: delen is vermenigvuldigen! Een Koploperproject duurt ongeveer een jaar en wordt meestal afgesloten met een openbaar Koplopersymposium. Daar presenteren de Koplopers hun resultaten en ze inspireren andere bedrijven. De deelnemer die de communicatieopdracht het beste heeft gemaakt, wint de Koploperprijs. Alle Koplopers ontvangen op het symposium het Koplopercertificaat.
Stichting Stimular is initiatiefnemer van de online monitoringstool de Milieubarometer. De Milieubarometer van Stimular is een praktisch hulpmiddel voor bedrijven en organisaties om met duurzaam ondernemen aan de slag te gaan. Met de Milieubarometer maak je eenvoudig een CO2-footprint en milieugrafieken van jouw bedrijfsvoering. Je ziet in één oogopslag de prioriteiten voor het boeken van milieuwinst, ontdekt de bijbehorende duurzaamheidsmaatregelen die relevant zijn voor jouw bedrijf en monitort de resultaten door de jaren heen.
Tijdens het Koploperproject wordt deze tool ingezet om voor ondernemers hun footprint inzichtelijk te maken.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |