Mobiliteit

Transport

Wilt u een wagenpark elektrificeren of inzicht krijgen in de duurzame mogelijkheden op gebied van zwaarder transport? Zero CO2 krijgt vaak overlappende sector gerichte vraagstukken, omdat bedrijven in dezelfde branche werkzaam zijn. Daarom kiezen we, in een aantal gevallen, voor een branche specifieke aanpak.

Op dit moment heeft de transportsector een uitdaging betreft het verduurzamen van de voer- en/of vaartuigen. Binnen ons platform zijn we een samenwerking aangegaan om software te ontwikkelen dat uitstoot en verbruik kan monitoren.

Daarnaast zijn we aangesloten bij de intermediairdesks van de banken en hebben korte lijnen met de provinciale duurzaamheidsfondsen. Zero CO2 geeft snel duidelijkheid over de financierbaarheid van uw duurzame plannen

Integratie duurzame alternatieven mobiliteit

Hoe motiveer je personeel vaker met de fiets of het OV te gaan of hoe voldoe je aan de wet ‘Werkgebonden Personenmobiliteit’? Zero CO2 ondersteunt in het aanleveren van een mobiliteitsplan en geeft inzicht in uitstoot en verbruik. Daarnaast brengen we de financiële tegemoetkomingen in kaart en helpen u mee de juiste investeringen te doen, zodat de continuïteit van uw bedrijf niet in gevaar komt.

 

Optimalisatie hybride werken

Thuiswerken is de norm geworden bij veel organisaties. Hybride werken kent veel voordelen, waaronder het aantrekken van personeel dat verder weg woont dan gebruikelijk. Daarnaast kent het inrichten van een degelijk thuiswerkbeleid een aantal fiscale voordelen. Zero CO2 kan u advies geven over bijpassende arbeidsvoorwaarden om duurzaam inzetbaarheid van het personeel te optimaliseren. Tot slot kijken wij of de databeveiliging aan alle normen voldoet binnen uw organisatie.

Sophie

Ik ben Sophie en woon op 8 kilometer van mijn werkplek. Mijn werkgever vergoedt mijn woon-werk verkeer tegen €0,19 per kilometer. Ik werk vier dagen per week dit betekent een vergoeding per maand van ongeveer € 46,-.

Ik ga altijd met de fiets naar mijn werk. Zo krijg ik mijn beweging en kom ik lekker fris thuis van het werk. Mijn werkgever heeft een fietsenregeling zodat ik een renteloze lening kan krijgen van € 1.000,- per maand die ik in drie jaar aflos. Hiervoor lever ik vakantie-uren in die ik toch al met moeite op kreeg.

Ik vind dit een aantrekkelijke regeling, omdat ik nu een iets sportievere en duurdere fiets heb gekocht, waar ik anders voor een goedkopere versie had gekozen. Daardoor fiets ik nu veel vaker, vooral in het weekend, recreatief.

Impact voor de werkgever:
– Eventuele rentekosten voor de verstrekte lening
– Extra productiviteit door inleveren vakantie-uren
– Een vitale medewerker
– Een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde

Amida

Ik ben Amida en woon met mijn gezin in de kop van Drenthe. Ik werk de helft van mijn dagen vanuit huis en de andere helft op kantoor. 

 Mijn werkgever heeft aan mij spullen ter beschikking gesteld, zoals een goede stoel en een extra beeldscherm. Iedereen heeft binnen ons bedrijf zijn eigen laptop. Het voordeel is dat deze volledig is beveiligd en wordt beheerd door de ICT afdeling van mijn werkgever. 

Naast deze zaken heb ik ook afspraken gemaakt over onkostenvergoedingen. Zo krijg ik per dag een vergoeding van € 3,- als ik thuiswerk en voor de kantoordagen een vergoeding van €0,19 per kilometer. 

Ik reis met het openbaar vervoer. Ik reis in de daluren en begin vroeg in de ochtend om 7:30uur. Dat betekent dat ik extra goedkoop kan reizen, want voor deze tijden gelden lagere tarieven.  Hierdoor ‘verdien’ ik aan mijn onkostenvergoedingen. Totaal ontvang ik per jaar € 300,- aan reiskostenvergoeding, maar door het lage OV-tarief houdt ik hier € 100,- van over. Ik vind het fijn dat mijn werkgever een goed thuiswerkbeleid heeft. Zo kan ik samen met mijn vriend werk en gezin goed combineren.

 

Impact voor de werkgever:
– Hogere productiviteit door thuiswerken
– Betere work-life balance voor werknemers
– Een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde
– Extra kosten voor inrichten thuiswerkplek
– Optimalisering ICT-omgeving (cybersecurity)
– Bijdrage aan verduurzaming mobiliteit

Joost

Ik ben Joost en ga zoveel mogelijk met mijn Speed – Pedelec naar mijn werk en doe hier een half uurtje over.

Door niet met de auto te reizen spaar ik het milieu. Daarnaast beweeg ik en is mijn hoofd lekker leeg als ik thuis ben.

Mijn werkgever betaalt de lease voor de fiets, en in ruil daarvoor heb ik mijn reiskostenvergoeding ingeleverd. Wel betaal ik via mijn salaris over de fiscale bijtelling voor privé gebruik. Maar dit is aanzienlijk minder dan ik kwijt zou zijn bij eigen aanschaf. 

Het opladen bij mijn werkgever is gratis en vaak voldoende voor zowel de heen als terugreis. Ik vind het belangrijk mijn bijdrage te leveren in de strijd tegen de klimaatverandering. Ik maak dan ook in het weekend zoveel mogelijk gebruik van deze fiets bijvoorbeeld voor het doen van de boodschappen. Dat bevalt erg goed en vaak heb je minder reistijd dan met de auto. Je hebt geen files en kunt overal kosteloos parkeren.

Impact voor de werkgever:
– Een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde
– Extra kosten voor de lease van de fiets
– Lagere woon-werkvergoeding
– Vitale medeweker
– Bijdrage aan verduurzaming mobiliteit

Zero CO2 is een platform, waaraan diverse expert-partners zich hebben aangesloten. Hierdoor zitten de juiste specialisten aan tafel om uw vraagstuk te beantwoorden.